SAGT OM infinite mama gravidyoga

Foto: Isabell N Wedin Foto: Isabell N Wedin

- Jag kunde gå på min vanliga yoga fram till vecka 20 ungefär, sen började magen begränsa vissa positioner och det kändes svårt att veta vad som var bra för mig och min gravidkropp, och vad som faktiskt kunde vara skadligt. Då var det skönt att gå över till gravidyogan med fullt fokus på var jag då och vad jag behövde. Det var en påminnelse om att min kropp kunde och behövde röra på sig, och dessutom en fin gemenskap att tillhöra. Under förlossningen använde jag andningen jag har med mig från yogan för att kunna slappna av. Det fungerade framförallt under öppningsfasen väldigt bra för mig. 
- Nu går jag och Hedda, som snart blir tre månader, på Mamma Baby Yoga. Även om det inte alltid blir ett helt och fokuserat yogapass så är det också en bra påminnelse om vad jag och min kropp kan och behöver göra för att må bra. 
Ylva Brännström och dottern Hedda, deltagare i Medveten Gravidyoga hösten 2017   
Läs mer >>

Foto: Isabell N Wedin Foto: Isabell N Wedin

– Efter flera år av IVF-försök och två missfall blev jag äntligen gravid igen och det tog väldigt lång tid för mig att våga börja hoppas och tro att det denna gång skulle gå hela vägen, att det äntligen skulle komma en liten bebis till oss! Gravidyogan hjälpte mig att vecka för vecka att hitta ett lugn i min graviditet och att hitta kraften att våga tro på att allt skulle gå bra. Jag kommer ihåg första gången Johanna sa; lägg nu en hand på ditt hjärta och den andra på magen, jag tänkte; HERREGUD! Jag har ju ett barn i min mage, JAG ÄR GRAVID! Det var fantastiskt, att äntligen våga släppa fram de känslorna och att en gång i veckan få stanna upp och bara vara i gravidbubblan och släppa allt runt omkring. Också att få dela timmen med andra gravida och få höra hur de upplevde sina graviditeter; allt av oro, rädsla, glädje och förväntan, vecka för vecka. Att öva andning och olika rörelser inför förlossningen kändes lugnade i allt vad som skulle komma.
- Vi sjöng ett mantra på yogan som jag fastnade väldigt mycket för och jag lyssnade på det när mina värkar satte igång hemma och under förlossningen och försökte känna samma lugn som vi haft under klasserna när jag hörde det. Verkligen superhäftigt när jag hör mantrat nu och det är så stark förknippat med förlossningen, även om jag använde både lustgas och epidural under förlossningen så hjälpte mantrat och tankarna från gravidyogan att hitta en hel del lugn.
- Att nu efteråt få fortsätta på Mamma Baby Yoga är ju helt underbart – tillsammans! Att det gick hela vägen och att vår lilla bebis kom och nu är han med och sjunger Gobinday Mukunday- mantrat utanför magen. Så häftigt!
Caroline Richter och sonen Bill, deltagare i Medveten Gravidyoga hösten 2017   

Foto: Isabell N Wedin Foto: Isabell N Wedin

- Gravidyogan hjälpte mig att komma till ro, hitta lugn och få kraft inför den kommande förlossningen. Yogakursen gav mig en upplevelse av gemenskap och sammanhang. Känslan var lika mycket spirituell som kroppslig. Att rikta tankarna inåt berikade mig med energi som kom väl till användning den februarinatten då Juni föddes. Nu fortsätter vi yoga tillsammans på Infinite Yoga - min dotter och jag - på Mamma Baby Yoga! 
Jurate Paulsson och dottern Juni, deltagare i Medveten Gravidyoga våren 2018 
Läs mer >>

Sagt om Medveten Gravidyoga av deltagare hösten 2017

Har kursinnehållet varit till nytta för dig? På vilket sätt? 

- Jag har fått tid att känna in min bäbis och vara närvarande med den. Det är till stor hjälp att få dela och höra hur andra har det i sina graviditeter. Jag känner mig trygg i min graviditet och rustad för förlossning. 

- De 90 minuterna yoga varje vecka har varit guld värda för mig i min stressiga vardag.

- Ja! Chans att förbereda mig mentalt på att föda och då barn samt återhämtning under graviditeten, med mera!

- Jag använde både själva tillfällena i sig som en möjlighet att faktiskt förstå att jag var gravid och att det jag gjorde var viktigt (min sambo kommenterade vid flera tillfällen hur lugn och lycklig jag verkade över graviditeten efter passen). Använde ljudövningarna JÄTTEMYCKET under förlossningen, alltså övningar där vi testade att göra olika ljud under latensfasen. Gjorde även mycket tankeövningar - meningen - "du gör exakt det som du ska göra" fastnade hos mig och hjälpte mig när det var jobbigt i förlossningen.

- Ja, jag känner mig väl förberedd för förlossningen genom de verktyg vi fått under kursen. Kursen har också hjälpt mig att slappna av i vardagen genom att jag känt mig lugn under och efter yogan.

- Jag känner mig lugn och redo inför förlossningen tack vare yogan.

Hur upplever du yogalärarens insats? 
- Johanna är engagerad, lugn och förmedlar att inget är fel eller rätt! Väldigt bra!

- Johanna är väldigt lugn, trygg och kompetent.

- Avgörande. Johanna fördelar ett lugn och en känsla som sprider sig i hela rummet. Hon leder med engagemang och visar stort intresse för alla deltagare.

- Väldigt bra. Mjuk och sympatisk.

- Johanna är super! Lyssnar in och låter oss vara som vi behöver vara just där och då.

- Mycket bra. Johanna skapar lugn i rummet och känns genuin.

- Jag tycker att Johanna har varit en mycket bra yogaledare, tydlig och hon har fått en att känna sig trygg och avslappnad.

Vad tar du med dig från kursen? 
- Samvaro, knep för att hantera svårigheter samt lugn och närvaro med mitt barn.

- Gravidyoga är ett ypperligt sätt att förbereda för en förlossning, så gott det nu går. Men det är först efter som man förstår hur mycket.

- Att hitta lugn i alla situationer och att acceptera läget.

- Andning, närvaro och tillåtande till mig själv. självförtroende inför förlossningen.

- En fin känsla och en härlig oas att ha haft under graviditeten.

- Jag är jättenöjd med kursen i Medveten Gravidyoga. Som en stor varm kram varje vecka!