Mindful milk: amningskurs för gravida
onsdagar 17:30-19:30, våren 2019

Kursbeskrivning
Mindful milk är en friskvårdsberättigad amnings- och mindfulnesskurs för dig som är gravid. Mindfulnessövningar och meditation ger dig ett inre lugn och fokus, som hjälper dig under förlossningen och vid amning. 

Inga förkunskaper krävs. Du kan vara förstagångsföderska eller omföderska. Om du har erfarenhet av amning som inte blev som du önskade är detta verkligen kursen för dig.

Unikt för kursen är att amningsrådgivning och stöd ingår även efter förlossningen. Hembesök ingår, om du önskar det!

I kursen går vi igenom olika teman kopplat till amnin,  till exempel pratar vi om acceptans, anknytning, hur vi kan lära oss att vara mer i nuet i vår kropp och varför det är så viktigt. Vid varje tillfälle gör vi olika meditationer och mindfulnessövning kopplat till temat.

Genom hela kursen fokuserar vi på selfcompassion och self love. Du är tillräcklig som du är! Mindfulness handlar inte om att prestera eller förbättra. Du duger som du är och du är den bästa mamman för ditt barn.

Vid ett tillfälle erbjuds din partner eller någon annan nära person att delta. Detta för att du ska få det bästa stödet från din omgivning.
mindful milk amningskurs ger dig kunskap, stöd och tillit så att du får de bästa förutsättningarna till en fungerande amning.

OM AMNING
Att amma kan ses som något av det mest naturliga en mamma och bebis kan göra, men i de flesta fall är det inget som vi kan direkt utan något som vi behöver lära oss tillsammans. Amning är ett samspel som kräver träning och tålamod.
Stöd av omgivningen och tillit till sin egen förmåga är två viktiga bitar för att amningen ska fungera. De flesta mammor vill amma men när problem uppstår så får vi sällan all den hjälp och det stöd som vi behöver.
Att känna oro, tvivel och en inre stress är mycket vanligt, speciellt i början. Blir min bebis mätt? Har jag tillräckligt med mjölk? Varför vill hen inte äta? Stress och oro påverkar amningen mycket negativt tyvärr. Stresshormoner blockerar amningshormoner och gör så att brösten inte släpper ifrån sig mjölk. Detta leder till mindre mjölkproduktion och det blir en negativ amningsupplevelse.
Genom att öva mindfulness under graviditeten får du verktyg att hantera amningen på ett bra sätt. Mindfulness ökar lugn- och ro-hormonet oxytocin som är ett amningshormon. Det i kombination med kunskap om amning gör att du får de bästa förutsättningar för en fungerande amning.
Kursens fokus är att ge dig grundläggande kunskap om amning samt verktyg att hantera första tiden med din bebis. Vi träffas i grupp under graviditeten och i kursen ingår individuell amningsrådgivning när din bebis är född.

TID
Onsdagar 17:30-19:30, 4 tillfällen, start 10 april 2019. Möjlighet till uppföljning efter förlossningen ingår. 

PRIS
Kurspris 1 000 kr.

ANMÄLAN 
Anmäl dig till kursen via mail.

OM KURSLEDAREN
Maria Tholén driver Mindful Milk och är mindfulnessinstruktör och hjälpmamma/amningsrådgivare via Amningshjälpen.
Maria kände  med sitt första barn kände en inre stress över amningen och tvivel på om hon kunde amma. Kommentarer från omgivningen och en upplevd amningshets påverkade henne negativt och ökade stressen och den ökande stressen ledde till att hennes bebis inte gick upp tillräckligt i vikt.
Hon började därför fundera;  om stress påverkar amning så negativt borde vi fokusera på att lära oss hur vi hanterar stressen och inte bara lära oss hur bra och viktig amningen är. Att få höra att bröstmjölk är det bästa kan också stressa upp oss, alla vill vi ju bara vårt barn det bästa.
Maria gick under sin andra graviditet en mindfulnesskurs (MBSR) som gav henne verktygen hon behövde för att hantera oro och stress, vilket hjälpte henne att vara mer i nuet med sin bebis. Amningen blev en helt annan upplevelse och Maria och hennes bebis fick mysiga stunder tillsammans.
Med dessa erfarenheter valde Maria att starta mindful milk, för att minska amningshetsen och ge dig som blivande mamma de verktyg och det stöd som behövs för en fungerande amning och en bra start tillsammans med din bebis. 
"Jag vill inte öka amningshetsen och säga att amma är det enda rätta. Det jag vill är att du ska få hjälp och stöd till att göra det som känns bäst för dig och din bebis."

Sagt av tidigare kursdeltagare:

”Efter mindful milk-kursen hade jag ett helt annat lugn inför amningen, än vad jag hade inför mitt första barn. Tack Maria för inspiration och för du fick mig att tro på att även jag skulle fixa det!” 
Olivia, kursdeltagare
 
”Kursen och allt stöd har verkligen gjort skillnad och hjälpt mig och lillen att klara amningen trots en tuff start!” 
Simone, kursdeltagare
 
”Mindfulnessövningarna hjälpte mig att hantera min oro som jag kände under graviditeten.” 

Martina, kursdeltagare